Vele organisaties zitten momenteel in een dipje. Falingen, afslankingen, herstructureringen,...
we worden er dagelijks mee geconfronteerd. De oude structuren, hiërarchieën en gewoontes
doen het niet meer. We moeten er met zijn allen voor zorgen dat dit maar een overgangsfase is.
We moeten evolueren naar een nieuw soort organisatie waar onze sterkste punten worden geaccentueerd,
waardoor we terug een voortrekkersrol in deze boeiende wereld kunnen vervullen. Wij gaan het niet meer
met onze handen realiseren. Zelfs bureel- of computerwerk wordt nu elders goedkoper verricht. Wij moeten
wel ons intellectueel vermogen optimaler benutten. Wij zullen ons klassiek analytisch denkvermogen moeten
uitbreiden met een extra dimensie: CREATIVITEIT.
Hierdoor kunnen nieuwe bedrijfscellen worden opgestart, nieuwe producten worden ontdekt, nieuwe services
verleend, nieuwe werkwijzen ontplooid,... Om dit op grote schaal en daarbij gestructureerd te laten verlopen,
maken we gebruik van creatieve organisaties. Een thuishaven voor verandering en vernieuwing!
|
Via dit boek stellen Leo Weyns en Lea Ceulemans u de creatieve organisatie voor.
Leo Weyns
Om dit volledig en grondig aan te pakken, baseren we ons op het
gekende 7S-model van McKinsey. Per dimensie of aspect van dit model, reiken we u de elementen aan die er voor zorgen dat u
evolueert naar een creatieve organisatie.
|
Vertrekkende van een visie en missie waar ruimte voor creativiteit wordt geschapen, worden nieuwe strategische doelstellingen
vastgelegd.
Lea Ceulemans U moet de lat hoog leggen, uw medewerkers uitdagen! Als u hen de juiste structuren en voldoende middelen verschaft,
zal het lukken!
|